Uthyrningskampanj vykort
Våren 2016 upplevde Sverige den största flyktingfloden över dess gränser i landets historia. En av de många utmaningar som denna flod av människor förde med sig var behovet av att hitta bostäder för de över 160 000 nya invånarna i ett land som redan hade en bostadsbrist. Kommuner och städer uttömde alla tillgängliga resurser och fyllde alla tillgängliga sängar, hyrde hotellrum, använde golv i kyrkor eller runt om i kommunerna, till och med ockuperade sommarstugor som inte var isolerade för vinterväder. Och det fanns fortfarande behov av fler sängar.
Laholms kommuns bostadsarm, Laholmshem, beslutade att vädja direkt till invånarna i området och fråga om de av en händelse hade ett extra rum, lägenhet eller sommarhus som kunde hyras ut.
Medan man inte hade större förväntningar på att få ett stort gensvar, kände man sig tvungna att göra något. De vände sig till Buddy för att hitta ett kreativt och övertygande sätt att vädja till invånarna.
Projektet hade små förväntningar på framgång och en ännu mindre budget. Ett vykort och en grundläggande landningssida var allt man hade råd med.
Buddy landade på ett koncept som skulle spela på både europeisk historia och nationell stolthet med kända historiska figurer som exempel på när andras gästfrihet kom till undsättning. I denna ”mini”-kampanj användes berättelser som illustrerades med Gustav Vasa och Charles II av England och hur deras liv, och deras nationers framtid, räddades genom främlingarnas gästfrihet. Allt i ett försök att övertyga andra att göra det på samma sätt i dessa nuvarande, utmanande tider.
Responsen var dramatiskt över förväntningarna och feedbacken till kommunen och dess bostadsföretag var överväldigande positivt. Utöver vår kreativa stolthet över ett bra jobb, var vi glada över att ha spelat en liten roll i att hjälpa Laholm att hantera flyktingkrisen och att hjälpa dessa människor i nöd.