Som en del av Buddys långa samarbete med Hasselblad-kameror var naturligtvis en del av vår roll att hitta sätt att framgångsrikt interagera med användare och potentiella användare av företagets produkter.
Ironiskt nog var en av de ständiga utmaningarna vi mötte med Hasselblad att få tillgång till bilder att använda i vårt marknadsförings- och reklammaterial. Hasselblads produkter är världsberömda, men företaget (och dess annonseringsbudget) är mycket mindre än vissa kanske tror. Omvänt används Hasselblad-kameror av fotografer högst upp i näringskedjan, världsfotografer som kräver de högsta priserna för bildanvändning. Därav dilemmat.
Buddy försökte lösa problemet, hitta kreativa sätt att rekrytera fotografer för att plåta för Hasselblad och/eller ge användarrättigheter till redan tagna bilder.
Hasselblad hade i flera år publicerat en årlig kalender med bilder av Hasselblad-fotografer. Kalendern hade en mycket liten räckvidd och planerades att läggas ner.
Buddy föreslog istället att kalenderprogrammet skulle förvandlas till något helt annat; vi föreslog att konstruera en fotografisk tävling, betitlad ”Hasselblad Masters Awards”, som skulle göra det möjligt för fotografer att tävla i olika kategorier. Vinnande fotografer skulle plåta ett uppdrag för Hasselblad och få sitt arbete publicerat i en årlig Masters-bok, som skulle säljas och distribueras över hela världen. Efter att ha arbetat med professionella fotografer i många år visste vi att det var en helig graal för många fotografer att publicera konstnärligt arbete i bokform. Dessutom skulle möjligheten att vinna eller köpa Hasselblad-utrustning till ett rabatterat pris ge ytterligare ett incitament.
Den dåvarande VD:n för Hasselblad frågade om vi kunde garantera en förstaårsrekrytering av 500 fotografer (vi hade bara fyra månader att uppnå målet). Med svett som rann längs ryggen, men med förtroende för rekryteringsidéerna och incitamenten, försäkrade vi honom att vi kunde det.
Efter fyra månader rekryterade vi nästan 1500 fotografer till programmet. Förra året var det nästan 20 000 sökande till programmet.
Förutom att utveckla det inledande konceptet, designa och bygga webbportalen, hjälpa till att organisera Masters-utställningar och hjälpa till att bedöma tävlingsbidragen, producerade Buddy också ett brett utbud av kringmaterial för att stödja och marknadsföra tävlingen fram till 2015.
Hasselblad Masters är nu en av världens mest prestigefyllda professionella fototävlingar och ger hyllade proffs, såväl som förhoppningsfulla nykomlingar, chansen att sätta sitt avstamp i världen av high-end fotografering. Det löser inte bara behovet av högkvalitativa bilder, utan tillhandahåller den mest framgångsrika marknadsföringsplattformen i företagets historia. Tävlingen är fortfarande en internationell framgång, med tiotusentals sökande varje år som kämpar för chansen att bli en Hasselblad Master och att få delta i det speciella Master Book-projektet, utställningar och hela utbudet av Masters-programmets aktiviteter.
Och allt detta från att lägga ner en kalender.